Ellit

Ellit onnittelee nimipäiväsankareita:

Signe, Varma

Miksi Sinkkuelämää ei voi elää Suomessa?

Kesäuusintoja katsellessa herää kysymys, miksi naisen seuraelämä Suomessa ei näytä lainkaan yhtä glamoröösiltä kuin Manhattanin siskojen. Onko kyse vain maantieteellisesta sijainista vai kentiesluonteenlaadusta?

Sinkkuelämää

Entä onko kysymys asenteesta? Että jos nyt vain vetäisen sellaisen minihameen päälle että mummoni sokeutuisi jos sen näkisi ja aseistauduin korkokengillä 24/7, niin pian Mr.Big kaartaa limusiinilla lähiööni? Valitettavasti näin ei käy. Syitä on muitakin kuin se, että mummokin näyttää paremmalta minihameessa kuin minä.

1. Miesten taso ja lukumäärä

- Naisilla New Yorkissa on mistä valita, miehiä on miljoonia. Eikä kyse ole pelkästään siitä, että heitä on paljon, he eivät myöskään kaikki tunne toisiaan. Nainen ei saa kyseenalaista mainetta, vaikka hän tapailisi uutta miestä kerran kuukaudessa.

- Toista on Suomessa. Täällä kaikki tuntevat toisensa. Jos tapailee 12:a eri miestä vuoden aikana, loppuu monesta kaupungista naimakuntoiset miehet kesken. Loikkaamalla sängystä sänkyyn, hyppää myös hyvin nopeasti esimiehensä pojan, naapurin veljen tai hammaslääkärinsä patjalle. Odotamme työväenopiston kursseja aiheesta: ”Miten kohdata entisiä petikavereita yllättävissä paikoissa”. Sitä ennen pitänee tyytyä ”Tosi rakkaus odottaa” –kampanjaan.

2. Seksikeskustelujen taso

Carrie - Subtv

- Manhattanin siskokset puhuvat suvereenin avoimesti eri kokemuksistaan julkisilla paikoilla ääneen. Ei ole sellaista asentoa, välinettä, paikkaa tai miestyyppiä jota joku tai kaikki heistä eivät olisi joskus kokeilleet.

- Suomessa vastaava kokemusvaranto on julkisesti vain naisilla, joilla ei ole oleskelulupaa, mutta maksullinen puhelinnumero.  Jos oma seksuaalinen repertuaari on laaja, siitä puhutaan yksityiskohtia välttäen. Seurueessa on aina yksi tai enemmän niitä (onnekkaita?) joilla on elämässään ollut yksi ainut vuodekumppani: oma aviomies. Se samainen Tomppa, joka oli sinunkin luokallasi peruskoulussa.  Tällä saralla on aluillaan kulttuurinmuutos, mutta kestää vielä tovin ennen kuin seksistä avaudutaan muulloinkin kun punaviinihumalassa parhaalle ystävättärelle keittiön pöydän ääressä.

3. Suku

- Olen hämmästellyt mihin Carrie tovereineen on ahtanut omien vanhempiensa lisäksi kaikki muutkin sukulaiset? Vaikka muuttaisit Ivalosta Turkuun, suku pysyy. Ja se soittaa. Ja kyselee. Manhattanilla vain miehillä näyttää olevan sukulaisia, nimittäin kiusallisia äitejä. Siltä osin myös Suomi pärjää: niitä löytyy meiltäkin.

4. Treffit

- New Yorkissa mennään syömään, elokuviin tai ehkä galleriaan. Tapailua voidaan jatkaa viikkoja.

- Suomalaisittain: jos mies vie ravintolaan, koko ilta murehditaan sitä miten pahasti itse tai se toinen mokaa. Kummalla on aterian ajan levitettä leivän sijaan leuanpielessä? Napsuttaako mies sormia tarjoilijalle? Istuuko nainen siten, että stay-uppien reunat näkyy? Hiestääkö reisien välistä?

Entäs maksupolitiikka? Jos mies maksaa, sorretaanko tasa-arvoa? Jääkö nainen velkaa? Miten se hoidetaan? Tarkoittaako se..?

Gallerioihin on paha mennä, niillä kun on suomalaisiin sama vaikutus on kirjastoilla ja kirkoilla. Puheääni hiljenee olemattomiin ja jokainen askel tuntuu rikokselta äänettömyyttä vastaan.

Treffit ovat jääneet Suomessa kehittymättömälle asteelle, koska niitä ei ole tarvittu. Jostain kaveripiirin Mirkusta tai Seposta kehkeytyy joidenkin kotibileiden jälkeen tyttö- tai poikakaveri. Jos treffeillä käydään, niin se on kertaluontoinen huvi. Sen jälkeen voidaan joko muuttaa yhteen tai olla enää koskaan tapaamatta.

5. Juhlat

- Manhattanin nelikolla on cocktail-mekkoja yhtä paljon kuin suomalaiskodissa kaukosäätimiä. Niitä myös käytetään, juhlat ovat kauniissa saleissa ja niissä on catering-palvelu. Vieraita on muutama sata, musiikki tyylikästä eikä kukaan ole niin humalassa etteikö älykäs flirtti luonnistuisi.

- Meillä on jo yllä mainitut kotibileet. Olivatpa vieraat 15 tai 50-vuotiaita, tarjolla on siideriä ja olutta, viinitonkat ja kossua. Sipsit on laitettu kulhoihin, jos on ehditty, dipit on juhlien alkaessa vielä kermaviilipurkeissaan maustumassa jääkaapissa. Ajoittain on ”muodissa” tarjoilla jotain tiettyä ”trendiruokaa”, ysäri-tortilloja, 2000-luvun foccacciaa tai tapaksia. Ihkua. Jos jollakin vieraista on mekko päällä, se tarkoittaa että kyseinen ihminen on tulossa jostain virallisesta tilaisuudesta eikä ole kerennyt vaihtaa vaatteita.

6. Kengät

- Carriella, Charlottella, Samanthalla tai Mirandalla ei ole koskaan jokasään saappaita tai Dr.Brinkmaneja.

- En aio väittää etteikö Suomesta saisi upeita kenkiä, vaikkei täältä Manoloja löydykään. Kenkiä on kyllä. Harvassa ovat vain naiset jotka käyttävät niihin kuukausipalkkansa ja osaavat kävellä niillä.

Hämmentävää on loppujen lopuksi se, että sinkkuelämä Suomessa voittaa Manhattan-version kuusi-nolla. Vaikka seksistä puhuttaisiinkiin kiertoilmaisuin tai vaiettaisiin kokonaan, pystytään täällä muutoin olemaan rehellisiä ja suorapuheisia. Olisi myös toivottavaa että täällä pariuduttaisiin jatkossakin ilman että ihmisten tapaamisesta tarvitsee tehdä salatiedettä, jossa ei koskaan saa paljastaa omia aikeita tai tunteita.

Sinkkuelämää voi hakea myös sinkuista!

Teksti: Tia
Kuvat: Mtv3 ja Subtv

Olisitko mielummin sinkku Suomessa vai Manhattanilla?

Katso tilanne vastaamatta

29.8.2007 klo 6:00

Kirjoita kommentti! (40 kommenttia)

olokolo (vierailija) 29.8.2007 06.42

Haloo, ei TV sarjoja kannata ottaa tosissaan.

Suku Suomessa ei soittele, vaan on omissa oloissaan.

Kyl ois lystii, jos verot ois matalii, bensa halpaa, asunnot halpoi ja palkka silleen, et voi oikeest ELÄÄ!

Dunno101 (vierailija) 29.8.2007 07.21

- Manhattanin nelikolla on cocktail-mekkoja yhtä paljon kuin suomalaiskodissa kaukosäätimiä. ROLF,

—-> muuten artikkelista, meinaatko ettei sama ongelma ole osittain sinkku miehillä ?

whatever, lopeta se whinetys.

élpu (vierailija) 29.8.2007 07.26

Kirjoittajalta menee pahasti faktat ja fiktiot sekaisin

satunnaislukija (vierailija) 29.8.2007 07.52

Kannattaa ihan kuule käydä siellä Manhattanilla. Sitten voi vaikka huomata, että ei se elämä ole ihan sellaista kuin telkkarissa.

Erittäin huonoa huumoria tämä kirjoitus.

Snorkfröken (vierailija) 29.8.2007 07.57

Aivan loistava kirjoitus! Minun aamuni parani tästä huomattavasti. Ikävä kyllä (ja onneksi) kirjoittaja on aivan oikeassa: juuri noissa kotibileissähän moni meistä on löytänyt tulevan puolisonsa. Tuo treffipolitiikka - niin totta. On tosiaan äärettömän kiusallista miettiä kumpi maksaa ja katsella kun muka sivistynyt mies nostaa käden aivan liian korkealle ilmaan ja viuhtoo tarjoilijalle ja on kiukkuinen jos tarjoilija ei tule heti. Ja kokeilepa pukeutua Carrien tyyliin illalla ulos mennessäsi! Suomalaiset miehet katsovat huvittuneesti ja kysyvät mistä olet tulossa. Manhattanilla tytöt pukeutuvat TODELLA PALJON kauniimmin lähtiessään ulos. Ja näyttävät todella hyvältä. (Niin ja tulevat taksilla paikalle jottei tarvitse vetäistä tämän kesän muovisia yökyökhittikenkiä jalkaan.) Kirjoittaja osuu kuulkaa ikävän oikeaan. Toisaalta kuitenkin olen samaa mieltä siitä että pidän mieluummin suomalaisen naapurinpoikani jota voi yrittää opettaa ravintolakäytöstavoille. ;-)

Ei voi olla totta!? (vierailija) 29.8.2007 07.59

Ai ei ole sellaista se elämä! Manhattanilla ei tarvitse kovin kauan oleskella saadakseen mittavan kokoelman miesten käyntikortteja. Eikä tosiaan ole mikään häpeä käydä kevyesti deittailemassa useampi miehiä. Ja hei haloo satunnaislukija väitätkö ihan tosissasi ettei manhattanilaissiskojen pukeutuminen ole valovuosien päässä suomalaisten tyylittömän harmaasta varustuksesta??

pieninyyti (vierailija) 29.8.2007 08.22

Ihanan humoristinen kirjoitus, piristi päiväni :D

thats it (vierailija) 29.8.2007 08.35

Yksinkertaisesti; jos nykyisistä läskiperse-pulla-automaateista, jotka pursuavat tiukkojen farkkujensa ylitse, tulee meidän tulevaisuuden seurapiiribimbot, niin kyllä miehen heppi jää värähtämättä ja treffit sopimatta.

8888888888888 (vierailija) 29.8.2007 08.49

Onhan Helsingissäkin pari hienompaa menopaikkaa, joissa käy Viivi Avellania, Jenni Dahlmania yms. pintaporukkaa. Luulen kuitenkin, että on kulttuurieroa siinä, että moni suomalainen ei mene ”liian” hienoihin paikkoihin, vaan pysyttelee mieluummin kotisohvalla, mökillä tai oman alueen baarissa sen sijaan, että viitsisi tälläytyä viimeisen päälle ja käydä bongaamassa julkkiksia. Se on totta, että kaupunkien kokoerot näkyy selvästi. Jos jossakin Sedu Koskisen paikoissa alkaisi säännöllisesti käymään, niin aika äkkiä tulisi pienet piirit tutuiksi. Manhattanilla on vaihtuvuutta ja väkilukua niin paljon enemmän kuin täällä koti-Suomessa.

Muistan yhden Sinkkuelämää-jakson, jossa Carrie tajusi, että hän on pistänyt pelkästään kenkiinsä niin paljon rahaa, että hän olisi niillä rahoilla ostanut itselleen oman asunnon. Suomessa valtaosa naisista ei jää Carrien tapaan odottelemaan rikasta miestä, vaan hankkii sen asunnon itse sen sijaan, että käyttäisi rahat itsekkäämmin.

Itse kaipaisin Suomeen juuri tuota treffailukulttuuria. Jos löytää kivan miehen, niin ei tarvitse heti hypätä sänkyyn, vaan voi tapailla kahviloissa jne ja tutustua. Jos mies on kiva, mennään sitten sänkyyn, mutta jos hänessä ei ole poikamiesaineista, niin unohdetaan koko juttu. Valitettavasti vain ainakin minulla (asuntovelka painaa tämän sinkun niskaa raskaasti) ei ole rahaa siihen, että kävisin harva se päivä kahvilla jne, koska joutuisin maksamaan itse suomalaisen systeemin mukaisesti. Toisaalta ymmärrän senkin, että niitä rikkaita ei paljon löydy Suomesta, jotka rahoittaisivat naisten kahvitteluja.

Mr Piggy (vierailija) 29.8.2007 09.33

No jaa, USA:ssa asuneena noita kommentteja vain ihmettelee. Ainoa asia, mikä erottaa suomalaisen elämän amerikkalaisesta (kielen lisäksi) on elintaso. Omalla kohdalla ero oli asunnon neliöissä 300 versus 47,5 USA:n hyväksi.

Ohjelman mukainen elämäntyyli maksaa New Yorkissa minimissään noin 100.000 per vuosi, joten siitä voi sitten päätellä, kuinka yleistä gallerioissa hyppiminen on. Toisaalta kolumnisti ei sitten kyllä tienaa 100.000 nettona, ellei ole syndikoinut tuotantoaan useampaan julkaisuun, joten koko perustarina on kaikin puolin epärealistinen.

Käytöstavoissa amerikkalaiset eivät sitten menesty. Hauskin juttu oli se, kun ravintolan rapujuhlissa käsienpesuvedeksi tuotua vettä juonut deitti totesi: ”hyvää mutta aika mautonta”.

Sarja ei sovellu edes tapakulttuuriin tutustumiseen. Seksistä USA:ssa puhutaan paljon vähemmän kuin Suomessa. Esimerkki: amerikklaiset nuoret jopa kuvittelevat, että ehkäisy hoituu hätätapauksessa jälkikäteen tehdyllä Pepsi/Cocis kylvyllä. Tähän yhtälöön pitää vielä lisätä se, että abortti on joko hankala tai mahdoton vaihtoehto.

Saappaiden käyttötarve riippuu kokonaan siitä, missä osassa laajaa mannerta on. Pohjoisessa on yhtä kurjaa ja vielä kylmempää kuin Suomessa. Sateenvarjoja ja saappaita ei tosin tarvita, koska kaikkialle mennään autolla, kävelytiet ja jalkakäytävät puuttuvat.

Joten sarjan on puhtaasti mielikuvituksen tuote. Se kuvaa tosielämää huonommin kuin ”salkkarit” suomalaista.

Punainen mekko (vierailija) 29.8.2007 09.42

Kun tulee kurssi ”miten kohtaan entisen sivistyneesti” niin olen mukana… Toistaiseksi olen ratkaissut ongelman vaihtamalla kaupunkia ;)

Ja tuo pukeutuminen. Jos halutaan nopeaa toimintaa, näytetään pintaa (markkinointi kannattaa) ja jos taas halutaan seurustelukumppania, pukeudutaan tavallisemmin. Sitä design-mekkoa voi käyttää sitten kun haluaa löytää kumppanin, joka kohtelee kuin arvokasta löytöä - ja suurin osa suositun yökerhon kumppaninhakijoista ei halua nähdä moista vaivaa.

Kun helpommallakin pääsee.

Perse007 (vierailija) 29.8.2007 09.45

VOI JESSUS!!! HERÄTYS BIMBOT: sen on fiktiota!!!!!!

Ja veikkaan, että kyllä suomineidot pesevät seksikumppaneiden määrässä sinkkuelämän jakorasiat mennentullen!

Hankkikaa elämä dorkat!

zzaz (vierailija) 29.8.2007 10.06

Ihanan viihdyttävää luettavaa, piristi muuten pieleen menneen aamun! :) Mitä väliä vaikka tosielämässä Manhattanin sinkkuelämä ei olisikaan samanlaista kuin Sinkkuelämässä, voihan silti vertailla.

Anskinen (vierailija) 29.8.2007 10.07

Hei Perse007, ei se mikään scifi-sarja ole.. Eiköhän sillä jonkinlainen liityntä tosielämään ole niin kuin monilla muillakin sarjoilla. Elä ole noin negatiivinen. :-)

simppeliä (vierailija) 29.8.2007 10.54

Hmm…ihan näppärää pakinaa,mutta yhtä hyvin voisi ”taivastella”,miksi vaikkapa Kauniit ja rohkeat mallinen perhetyyli ei pure Suomessa-saippuasarjat ja tosielämä,fakta ja fiktio erikseen.

maijuli67 (vierailija) 29.8.2007 11.25

kuka ny jaksaa edes moista sarjaa seurata. Viiden minuutin katsomisen jälkeen tajuu
kuinka tylsä se on; enkä sen jälkeen ole katsonut, enkä varmasti vaivaudu tulevaisuu-
dessakaan.Who cares!

Jumala auta (vierailija) 29.8.2007 11.25

Aivan uskomaton kirjoitus! Yrittäkää nyt jumalauta käsittää että kyseessä on tv-sarja eikä tavallisten ihmisten elämä ole tuollaista ihmissuhteilla sekoilua! Suurin osa ihmisistä taitaa kyllä kaivata sitä tuttua ja turvallista kumppania eikä kuukausittain vaihtuvia partnereita. Kumma ettei medialla ole länsimaissa mitään vastuuta vaikka joka tuutista tulee aina sitä samaa paskaa! Suorastaan yllytetään ihmisiä rikkomaan perheitä ja halveksimaan kunnollisia elämänarvoja, siitä on sitten seurauksena rikollisuutta sekä henkisesti sairaita ihmisiä. Sen huomaa myös siitä kun ei enää uskalla liikkua ulkona ilman että pelkäisi saavansa puukosta vatsaansa!

Ei voi olla totta!? (vierailija) 29.8.2007 11.58

Kaikille ei vaan löydy sitä tuttua ja turvallsita kumppania.. Pitäisikö silloin olla tapaamatta ketään?? Tuollainen ”kunnolliset elämänarvot” -hurskastelu on raivostuttavaa. Pitäisikö kaikkien elää paritalonpääty, kaksi ja puoli lasta, noutaja ja farmariauto -elämää??

Jumala auta (vierailija) 29.8.2007 12.18

Ihan sama miten kukin elää, mutta televisiossa ei pitäisi jatkuvasti lähettää tuommoisia sarjoja. Aikuisena sopii tehdä mitä lystää, mutta tunnutaan unohtavan miten tuollaiset sarjat vaikuttavat lapsiin ja nuoriin. Esimerkiksi laihuuden ihannointi on johtanut siihen että monet nuoret, lähinnä tytöt kärsivät syömishäiriöistä. Lisäksi kännääminen aloitetaan nuorena ja siitä siirrytään sitten helpommin muihin aineisiin.

sinkkuilija (vierailija) 29.8.2007 12.23

Kirjoitus oli varsin hauska, ja piristävä - niinkuin on Sinkkuelämää sarjakin!! Jokaiseen naisista voi samaistua jossain määrin, ja sehän siitä hauskaa tekeekin! Pikkukyliä sitä löytyy rapakon takaakin, jossa saat maineen oitis jos erehdyt parin oman kylän rengin kanssa pusikkoon. ”Ameriikka” kun ei ole pelkästään Manhattanin saari. Glamouria löytyy myös suomesta, riippuu ihan omasta asenteesta! Voi sitä vetää HK-sinistä naamariin tyylillä ja korkkarit jalassa - jos niinkseen haluaa!

_Taiga_ (vierailija) 29.8.2007 13.05

Hei täähän oli HUUMORIA!

Tosi hauska kirjoitus, mitä ihmettä synkistelette.

Osuva kommentti kaikille niille (meille), jotka puolitosissaan haikailevat ihanamman elämän perään ;)

zzaz (vierailija) 29.8.2007 13.55

”17.
Aivan uskomaton kirjoitus! Yrittäkää nyt jumalauta käsittää että kyseessä on tv-sarja eikä tavallisten ihmisten elämä ole tuollaista ihmissuhteilla sekoilua! Suurin osa ihmisistä taitaa kyllä kaivata sitä tuttua ja turvallista kumppania eikä kuukausittain vaihtuvia partnereita.”

Kyllähän siinä sinkkuelämässäkin niillä kaikilla on jossain määrin tavoitteena löytää sellainen pidempiaikainen kumppani, ja eikö koko sarja päättynytkin siihen että kaikki elivät parisuhteessa. :) jopa Samantha.

Snorkfröken (vierailija) 29.8.2007 14.45

Ei terve mitä vouhkaamista! Juttu oli hauska ja täynnänsä osuvaa huumoria. Hyvin kirjoitettu kaikin puolin. Eiköhän tässä nyt tosissaan ole homman ottaneet ne jotka hermostuvat hurtista huumorista eivätkä ne jotka diggaavat Sinkkuelämää!! :-)

Hedwig (vierailija) 29.8.2007 15.12

Tian kirjoitus on ehdottomasti erittäin hauska, ja olen AIVAN vakuuttunut siitä, että hän kyllä tajuaa ko. sarjan olevan fiktiota, tietyin tosielämän vivahtein. Tian sarkastiset ´vertailut´naurattivat juuri siksi.
Itse olen melkein 70vuotias mummo ja aikoinaan katsoin kaikki Sinkkuelämän jaksot, ja nyt katselen mielelläni näitä uusintojakin. Sarjan hupakot ovat ensinnäkin HUOM! hyvin näyteltyjä, ja heidän karaktääreissään on kaiken pinnallisuuden alta löydettävissä kunnon ´pitkänmatkan naisen´ ainesta, jopa kovaksikeitetystä Samanthastakin. Sitäpaitsi dialogi on riemastuttavaa, kaikessa härskiydessäänkin.
Ja sanottakoon nyt mitä tahansa sarjan hillittömistä kuteista, niin mieluumminhan niitä nyt katselee kuin näitä suomalaisia nykytytteleitä paljaine makkaravyötäröineen ja kömpelöine, epänaisellisine kesähiihtokenkineen!
MISSÄ ovat kaikki herttaisiin hetaleisiin pukeutuvat nuoret naisemme tätä nykyä? Mikä meidän kauniita rotunaisiamme ja tyttöjämme oikein kaivaa ja syö - iloinen harakkatyyli sopisi jokaiselle(joskus) oikein hyvin. Kokeilkaa!

vaimoilija (vierailija) 29.8.2007 18.52

Enpä ole koko sarjaa ikinä katsonut, mutta kun mainoksen nähnyt.
Tosi elämää elän itsekkin, mutta en sinkkuna.

Itsellä on hyvä ystävä Amerikassa ja nauroi makeasti tälle
sarjalle.. on kuulemma kaukana todellisesta Amerikkalaisen elämästä.

No onhan niitä ihme ökkyrikas julkimoita, mut ovat asia erikseen.
Fiktio on fiktiota. En katso, enkä luultavasti tule koko sarjaa katsomaan.

Dunno101 (vierailija) 29.8.2007 19.52

”Tuollainen ”kunnolliset elämänarvot” -hurskastelu on raivostuttavaa. Pitäisikö kaikkien elää paritalonpääty, kaksi ja puoli lasta, noutaja ja farmariauto -elämää??”

Jos totta puhutaan niin pitäisi, väkilukukin on laskussa joten lapsia pitäisi syntyä jos ekonomiaa halutaan pitkällätähtäimellä pitää pystyssä. Mikä kumma siinä on kun ihmisille ei enää tässä maassa normaali elämä riitä ? Täällä on asiat kuitenkin jokseenkin paremmin kuin monissa ulkomaan maissa. En nyt viitsi tähän etsiä mitään, bruttokansantuote tilastoa, mutta muistaakseni suomi oli kuitenkin siellä 25 tienoilla.

Suomen kultuuri poikkeaa hyvin pitkälti Usan kultuurittomuudesta. Olen mielummin
onnellinen suomalainen kuin mikään manhattanin sinkku.

keskijalka (vierailija) 29.8.2007 20.18

kyllä suomalainen nainen antaa aina,,vaikka kesken pärekaton tekoa..mutta amerikassa ovat vielä varovaisempia,,eikä ollenkaa yhtä nuoria naisia kuin suomalaistytöt ovat..ja vuosiin en ole nähnyt täällä naisia mekolla,,on varmaan liian naisellista,,kun kasvatetaan siihen,että pitää kilpailla miesten kanssa joka ASIASSA..olkaa naiset onnellisia,,ettei sivellisyys koske teitä täällä suomessa…mailmalla tiedetään,,että suomalaiselta naiselta saa aina..kannattaa elää sinkkuelämänne..vapaana,petistä toiseen,,ja farkkut jalassa..hihi.

Foad (vierailija) 30.8.2007 03.50

Samaa paskaa.

nyydeli (vierailija) 30.8.2007 08.55

Tämän kolumnin tarkoitus oli olla viihdyttävä pilke silmäkulmassa! Luetun ymmärtäminen kunniaan!

Ja sinkkuelämää on vain fiktionaalinen sarja, aina löytyy jotain pientä joka voi todella koskettaa jonkun elämää, mutta ennenkaikkea se on mukava tapa elää hetki glamouria! Sen jälkeen on ihana palata arkeen..

Ja kuvaan amerikkalaisista se ei vaikuta! Järkikin sanoo ettei kukaan osta manolon kenkiä kolumnistin palkalla! Who cares, se on hauska sarja!

Vanhalady (vierailija) 30.8.2007 16.08

Mahtava juttu!

Olen ite Sinkkuelämäfani vaikkakin huokailen välillä naikkosten konservatiivistä asennetta ja usein jopa mauttomia vaatteita… Eihän ne oikeesti ees tiedä kauheesti seksistä, puhumattakaan että viettäisivät jotenkin villiä elämää! Samilla sentään vähän yritystä ja kokeilunhalua ;)

Eihän noita sarjoja tietty voi tosissaan ollaan millään lailla MUTTA osoittaahan sarjan maailmanlaajuinen suosio jotain… asun Keski-Euroopassa ja tuntuu olevan suosittu sekä Ranskassa että Saksassa vaikka noissa maissa on täydellisen erilainen tapa- ja deittikulttuuri verrattuna Suomeen tai Jenkkilään.

Ja täällä ei puhettakaan että nainen maksaisi mitään, tosin miehet avaavat tietenkin ovenkin jne automaattisesti, ja hakevat kotoa… jopa alta kolmekymppiset kaverit eikä vaan hiukka vanhemmat herrasmiehet. Täällä ei 'tasa-arvo' oo mennyt liian pitkälle!!!

Toisaalta ulkonakäyminen on halvempaa, kunnon dinneri ei vie konkurssiin, eikä pullollinen viiniä.

Ja hei… kengät voi olla seksikkäät ilman ylikorkeita korkojakin… eikä minihame oo ainoa oikea, pääasia että pukeutuu niin että ite viihtyy, kyllä farkutkin on tosi seksikkäät oikeilla silmillä katottuna ;)

Suomessa vois hiukka opetella pukeutumaan toisin, kaikki pitäis olla piilossa… ja mitäs kivaa se on… reippasti vaan korostamaan omia hyviä puoliaan!

jiphii (vierailija) 1.9.2007 00.08

Olihan kirjoitus hauska humoristisessa mielessä, mutta kannattais muistaa että Sinkkuelämää on kuitenkin tv-sarja ja että kaikki siinä tapahtuva on keksittyä ja näyteltyä ja viimeisen päälle hiottua, kuviteltua……..päivänselvä asia varmaan kaikille…Sinkkuelämää on kuitenkin ihan kiva sarja…kannattaa tsekata :)

Voivoivoivoi (vierailija) 2.9.2007 16.31

Voi sinua expatriaatti - paljon pitäisi maksaa että lähtisin treffeille noin takakireän ja huumorintajuttoman naisen kanssa. :-)

minä vain…… (vierailija) 2.9.2007 23.02

Olen jossain määrin samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Suomessa tosiaan nainen ei saisi olla nainen ja pukeutua tyylikkäästi tai näyttävästi (johtuuko se venäläis vastaisuudesta? kun venäläiset naiset pukeutuvat todella näyttävästi ja usein liian paljastavasti, suomalaiset pelkäävät muuttuvansa ”naapureikseen” ja vanha mielipide pitää edelleen paikkansa ”hullut ne vaatteilla koreilee”) sitten on niitä nuoria jotka koittavat olla tyylikkäitä mutta onnistuvat huonosti koska eivät tiedä mitään siitä mikä sopii itselle ja omalle vartalolle, seuraavat vain muotia ja ottavat kaikki ideat sieltä kun omaa muotia ja ideoita ei ole….
En silti usko, että kaikki manhattanilaiset pukeutuisivat upeasti (eiköhän osa heistä pukeudu ihan arkiseen tyyliin tai johonkin tylsään bisnestyyliin) ja amerikkalaiset eivät todellakaan pukeudu kaikki kauniisti (katsokaa Oprahin vieraita katsomosta!)

Treffikulttuurista olen täysin samaa mieltä! jo lapset oppivat että pojat kiusaavat tyttöjä kun pitävät heistä, tytöt sen sijaan oppivat olemaan noteeraamatta poikia tai kiusaamaan takaisin, missään vaiheessa ei ole suotavaa näyttää tykkäämistään ja tunteille nauretaan, miksi ihmeessä!?

sama meno jatkuu aikuisilla, miettivät mitä uskaltavat sanoa ja mihin uskaltavat tyttöä kanssaan pyytää, ovat hermostuneita eivätkä välttämättä ikinä paljasta tunteitaan… Aika sääli!

Vanhempana sitten löydetään se kumppani kaverin tutusta, baarista, opiskelutoverista tai niistä kotibileistä..

Itse en tapaile suomalaisia miehiä vaikka olen suomalainen, koska en käy baareissa ja muuten he eivät uskaltaudu minulle puhumaan, kait se naisen ”pääsyvaatimus” täällä on että pitää riehua viinapullo kädessä tai vähintään siideri jos ei ”enempää”.

Jos joku erehtyy pyytämään vaikka kadulla kohdatessa kahville, ajatellaan että kysyjän täytyy olla joko: hullu, häiriintynyt tai ahdistelija. Siksi varmaan suomalaiset ei koskaan puhu toisilleen metroissa, junissa tai busseissa! toisin on ulkomailla, missä voi aloittaa puhumisen missä tahansa eikä ole mitään rajoituksia tai mietteitä että puhujan täytyy olla häiriintynyt jotenkin.

Mielestäni on ihan normaalia puhua vieraillekkin vaikka itse en ole mikään jokaiselle selittävä häiritsijä,

mutta miksi vieraille puhuminen ei ole normaalia Suomessa?

Vieraista vain maahanmuuttajat ja vanhat juopot uskaltautuvat puhumaan, olen todennut tämän monta kertaa. Suomalaiset sen sijaan eivät aina muista sanoa edes kiitos tai anteeksi..

Sharonai (vierailija) 4.9.2007 09.52

Sinkkuelämän kenkiä on nyt myös Suomessa; www.joyboots.fi !


Ainakin kenkäfriikille löytyy!

Jade2 (vierailija) 4.9.2007 16.06

”Ja täällä ei puhettakaan että nainen maksaisi mitään, tosin miehet avaavat tietenkin ovenkin jne automaattisesti, ja hakevat kotoa… jopa alta kolmekymppiset kaverit eikä vaan hiukka vanhemmat herrasmiehet. Täällä ei 'tasa-arvo' oo mennyt liian pitkälle!!!” (puhe keskiEuroopasta)

Ja kuinkahan on kunnallisen päivähoidon yms laita? Sveitsissä on Euroopan huonoin tilanne eikä se Saksassakaan kehuttava ole. Näissä maissa on edelleen melkein valittava joko ura tai perhe - tai hankittava riittävän hyväpalkkainen työ, jotta voi maksaa kokopäiväiselle lastenhoitajalle. Onko tuo sitten tasa-arvoa? Ja kyllä tuota kotoa hakemista yms. tapahtuu ihan koto-Suomessakin!

Suomen sääolot eivät suosi minihameita ja korkokenkiä kovinkaan montaa kuukautta, joten onko mikään ihme, ettei niitä oikein yöelämässäkään näe. Jatkuva taksilla ajaminenkin verottaa yllättävän paljon kukkaroa kuten jenkeissäkin, ja siksipä siellä ajetaan hyvin usein pienessä hiprakassa (taitaa olla enemmän kuin edes Ranskassa sanokoon tilastot mitä tahansa - kokemusta kummastakin on!!!) Myös harva jenkki yltää tuohon 100.000 dollarin nettotuloihin vuodessa, vaikkakin maan periaate on elää velaksi. Harvoin maksetaan käteisellä, ja luottokorttien määrä voi olla käsittämätön - kuten velkojenkin.

Olen oleskellut sekä NYKissä että Miamissa, ja kyllä kummassakin löytyy paljon myös ihan atrkisesti pukeutuvia, vaikka etenkin etelä-Floridan sää suosii hyvinkin niukkaa vaatetusta kuukausikaupalla. Osa pukeutuu näin, osa ei eikä siellä ihmisille ole jaettu sen enempää tyylitajua oman kropan ja valittujen vaatteiden suhteen kuin täälläkään. Jenkkiläisissä sarjoissa vain näytetään varsin vähän ihmisiä, jotka muistuttavat keskivertoamerikkalaista (eivätkä itse ole valinneet päivän vaatteita -ja yksi suomalainen kengitti ainakin jonkin aikaa Carrieta)…Mikäli tyylikkyyttä arkipäivässä kaipaa, suosittelen oleskelua Pariisissa, siellä näkee paljon hyvin tyylikkäästi pukeutuneita naisia (myös maaseudulla) ikään ja painoon katsomatta. Eikä riipu myöskään vaatteiden peittävyydestä tai kalliista merkistä. Eikä myöskään meikin määrästä tai peilin edessä vietetyn ajan määrästä.

Sarja on fiktiota jopa Manhattanin elämästä, vaikka olisi kuinka kivaa ajatella sitä todellisuutena, edes hiukan…Tyypitys on hyvin onnistunut, ja osittain jenkkiläinen arvomaailma puskee kyllä läpi. Eli ei se kaikilta osin täysin epärealistinen kuitenkaan ole. Mutta niin avoin seksistä puhuminen on erittäin harvinaista, alastomuus on varsin paheksuttavaa (ja tämäkin tulee ilmi joitakin kertoja sarjan mittaan). Keskivertojenkki on alasti ehkä vain puolisonsa nähden joskus, muutoin ei. Alastomuuteen ei osata suhtautua, ei omaan eikä muiden. Sarja muuten aiheutti melkoisen kohun jenkeissä puheenaiheillaan alkaessaan, joten eiköhän sekin kerro jotakin.

Deittailukulttuuri on erilainen, mutta riippuu paljolti paikkakunnan koosta. Käsittämätön määrä kirjoittamattomia sääntöjä tekee siitä todella pirullista ja rasittavaa, etenkin kun harvemmin naispuolinen voi tehdä oikein mitään aloitetta vaikuttamatta vähintään oudolta. Suosin kyllä sitä, että kumpikin voi avoimesti todeta, että kiinnostaisiko - ja saada asioihin myös samantein selvyyden.

Elämää ei sen enempää (vierailija) 6.9.2007 12.39

Tosi hauska ja huumorintajuinen kirjoitus! Sai kunnolla nauraa!

Lisähuomautuksena tosin, että usein Sinkkuelämää korostetaan vain seksin ja deittailun värittämänä sarjana. Mielestäni sarjassa on kuitenkin kyse neljän naisen ystävyydestä, johon kuuluu niin ilojen kuin surujenkin jakaminen. Ja näyttekijänsuoritukset ovat aivan upeita!

expatriaatti 27 (vierailija) 6.9.2007 13.47

Kun mina kirjoitin mielipiteeni Tian aarettoman typerasta kirjoituksesta, niin mielipiteeni poistettiin. Ilmeisesti pitaa olla nainen kritisoidakseen typeria kirjoituksia taalla Elleissa, silla kuitenkin esim. Jade2 tuossa ylapuolella on saanut kritisoida typeraa kirjoitusta. Jade tosin tekee sen hienovaraisemmin kuin mina, mutta silti.

Ja sanottakoon se edelleen, mita siina poistetussa kirjoituksessanikin luki. En lahtisi deiteille edes maksusta noin kasittamattoman typeran ja naiivin naisen kanssa kuin taman ”journalistisen mestariteoksen” kirjoittaja.

Peltosorsa 13.9.2007 14.29

Mulla hieman pisti silmään tuo että seksistä ei puhuttaisi avoimesti. Minun kaveripiirissäni on täysin normaalia puhua asiasta kun asiasta täysin avoimesti - etenkin seksistä, eikä siihen tarvita viiniä :)

Sinkkuäitiblogin Elina 12.10.2007 21.58

Peltosorsan kommenttiin:

Olen samaa mieltä: ystäväpiirissäni kyllä myös puhutaan aivan avoimesti seksistä, eikä tosiaan viiniä siihen tarvita. Puhumme joskus myös niin, että kysymme neuvoa jostain asiasta, joka mieltä painaa - ja muut vastaavat ihan oikeilla termeillä ja ei nyt ihan, mutta kuvaannollisesti kädestä pitäen. Ei tässä keski-iässäkään vielä välttämättä tiedä kaikkea tietämisen arvoista ;) Emme häpeä seksuaalisuutta - miksi pitäisi? Seksuaalisuus on ihan normaalia niin parisuhteessa kuin sinkkuna eläessäkin.

ukko toiselta rannalta (vierailija) 14.10.2007 10.18

olisiko mieluimim sinkuna suomessa vai mamhatilla.ihmetytaa kyselyn tulokoset josta 46% olis manhatanilla.niin luulete etta elama olis helpompaa taala toisella rannalla asia on varmasti tosin.kun teet tyota paivssa 12 tuntia niin varmaan pullistelu halu vahenee sita paitsi taala tytot jahtaa miehia ehka enemam miehet naisia.mutta aina natit tytot huomataan.nutta nuista etta niita nattia tyttoja manhatna on pullolaan.kaykaa kylassa.

Kirjaudu sisään

Tai kommentoi vierailijana

HUOM! Rekisteröitymällä käyttäjäksi varaat itsellesi pysyvän nimimerkin!

Sinkkukeskusteluissa