Ellit

Ellit onnittelee nimipäiväsankareita:

Rauli

Unten mailla: Eikö uni tule? Liikunta auttaa

Tervetuloa pääsiäisen jälkeiseen arkeen!

Nainen lenkkipolulla

Itselleni neljän päivän miniloma tarkoitti paitsi pitkiä yöunia ja todellista tehorentoutusta, myös kevään pisimpiä juoksulenkkejä. Toistaiseksi olin säästellyt niitä myöhäisemmäksi, mutta jotenkin ruokapöydän ääressä vietetyt arkipyhät houkuttelivat sisäisen himolenkkeilijäni valloilleen.

En sitten tiedä, johtuiko siitä ruokapöydän ääressä vietetystä ajasta vai juoksulenkeistä, mutta voin sanoa, että kyllä muuten nukutti!

Jos tavallisesti ei ole hikiliikkujatyyppiä, kannattaa liikuntaa harkita viimeistään siinä vaiheessa, jos uni ei iltaisin ole tullakseen. Liikunta nimittäin pidentää unen kestoa ja parantaa sen laatua.

Parhaiten uneen vaikuttaa säännöllinen, yli tunnin kestävä liikunta, ja varsinkin silloin, kun siitä palautumiseen jää tarpeeksi aikaa, eli kun liikuntaa harrastaa kolme tai neljä tuntia ennen nukkumaan menoa. Kaikki liikunta on hyväksi, mutta etenkin liikkumista raittiissa ilmassa suositellaan.

Nainen nukkuu kello kainalossa

Syytä liikunnan vaikutukseen ei osata tarkalleen sanoa. Tähän on kuitenkin esitetty sekä fyysisiä että psyykkisiä tekijöitä. Yhtäällä ajatellaan, että vaikutukset johtuvat lihasten väsymisestä sekä liikunnan aiheuttamista hormonaalisista muutoksista ja kehon lämpötilan vaihteluista. Toisaalla liikunta rentouttaa mieltä, ja siitä saadut myönteiset kokemukset voivat vähentää ahdistuneisuudesta johtuvaa unettomuutta.

Toki tähänkin liittyy tärkeä lisäpykälä; sen tiedämme kaikki me, jotka iltalenkkien tai myöhäisten treenivuorojen jälkeen ovat jääneet sänkyyn pyörimään. Ohje siis kuuluu, että raskas liikunta kannattaa ajoittaa useamman tunnin päähän nukkumaanmenoajasta, mutta venyttelyä ja kävelyn kaltaista kevyttä liikuntaa voi harrastaa myöhäänkin illalla.

Kommenttilaatikon puolella nimimerkki akumu vannoi jooga- ja pilatestuntien rentouttavaan vaikutukseen. Olen samaa mieltä: itse nukahdan yleensä jo paikan päällä. Entä te muut, auttaako liikunta teitä lepäämään?

Anne 

10.4.2012 klo 20:31

Jätä kommentti

Kirjaudu sisään

Tai kommentoi vierailijana

HUOM! Rekisteröitymällä käyttäjäksi varaat itsellesi pysyvän nimimerkin!

 

Kotilääkäri

Elinvoimaa joka päivään!

5 nroa vain 35 €+2 lahjaa

Tilaa lehti

 

Toimitus

Puh. (09) 15661
Fax. (09) 1566 6762
Postiosoite: Kotilääkäri, Maistraatinportti 1, 00015 Otavamedia
Sähköposti: kotilaakari@otavamedia.fi

 

Tee osoitteenmuutos »

Anna palautetta »