Ellit

Ellit onnittelee nimipäiväsankareita:

Atso

Kakkostyypin diabetes hallintaan ruokavaliolla – 9 vinkkiä

Laatua lautaselle ja säännöllisyyttä syömisiin, niin kakkostyypin diabeetikko voi vähentää lääkkeitään tai välttyä niiltä kokonaan. Ruokavalio voi jopa säästää sairaudelta.

Ruoka rukkaa sokerit kuntoon

1. Malttia määrään

Kakkostyypin diabeetikoista 80 prosenttia on ylipainoisia. Kun ruuan määrä on suhteutettu oikein kulutukseen, paino putoaa tai pysyy toivotuissa lukemissa. Nälästä ja pian kiloistakaan ei tarvitse kärsiä, kun lataa lautaselle ruoka-aineita, joiden tilavuus on suuri ja energiamäärä pieni eli kasviksia.

Kakkostyyppiläisille suositellaan maltillista painonpudotusta ja päivittäistä 200–500 kilokalorin energiavajetta. Se toteutuu kuin huomaamatta, kun lataa lautaselle kasviksia lämpiminä lisukkeina, keittoina ja pääruokaan sekoitettuna. Lautanen täyttyy ja kevenee yhtä aikaa!

2. Rytmiä ruokailuun

Säännölliset ateriavälit pitävät nälän ja siten ruuan määrän kurissa sekä estävät suuria verensokerin vaihteluita. Suuhun kannattaa sujauttaa jotain viimeistään, kun edellisestä syömisestä on kulunut kolme neljä tuntia. Tällöin jääkaapin ovi käy neljästä kuuteen kertaa päivässä, muuten sen sopii olla säpissä. Jatkuva puputtaminen näkyy verensokeriarvoissa ja vyötäröllä. Vuorotyöläisen kannattaa pohtia ateriarytmiä ravitsemusterapeutin kanssa.

3. Hallitusti hiilihydraatteja

Diabeetikon päivittäisestä energiasta 40–60 prosenttia voi tulla hiilihydraateista. Prosenttilukuja on turha tuijottaa orjallisesti, sillä esimerkiksi kasvissyöjällä hiilihydraattien määrä voi kasvaa yli 60 prosentin.

Raju karppaus ei diabeetikolle sovi: ruokavalion monipuolisuus ja elimistön riittävät sokerivarastot taataan päivittäisellä, vähintään 130 grammalla hiilihydraatteja. Tämä määrä täyttyy esimerkiksi syömällä 5 täysjyväleipäviipaletta, 2 hedelmää, 2 dl marjoja, 200 grammaa juureksia ja kaksi lasillista maitoa tai piimää. Hiilihydraattien rankka rajoittaminen tapahtuu yleensä haitallisen, kovan rasvan kustannuksella. Diabetes on valtimosairaus, jonka vaaraa kova rasva kasvattaa.

4. Laatua lautaselle

Hiilihydraattien määrän sijaan kannattaa kiinnittää huomio niiden laatuun ja valita viljoista täysjyväiset. Jokainen hyötyy vähän kuituja sisältävien, sokeripitoisten ruokien vähennyksestä. Perunan, riisin ja pastan annoskokoa voi pienentää ja korvata ne juureksilla ja kasviksilla.

5. Säästeliäästi sokeria

Tavallinen sokeri ei kohota verensokeria muita hiilihydraatteja enempää. Määrää kannattaa silti katsastaa, jottei se kasva holtittomasti ja kohota kerta-annoksena verensokeria liikaa. Päivittäisistä hiilihydraateista enintään kymmenen prosenttia saa tulla lisätystä sokerista. Grammoina se vastaa 30–40 grammaa ja tuotteena vaikka yhtä sokerilla makeutettua jukurttipurkkia ja pikkupullaa. Janojuomissa kannattaa säästellä sokeria, ja valita ne keinotekoisesti makeutettujen tai sokerittomien joukosta.

6. Rajoitetusti rasvaa

Päivittäisestä energiasta 25–35 prosenttia saa tulla rasvoista, ja kaksi kolmasosaa tästä elimistölle välttämättömiä suojaravintoaineita sisältävistä, pehmeistä kasvikunnan ja kalan rasvoista. Kovan rasvan pito kohtuudessa helpottuu, kun valitsee maitotaloustuotteet joko rasvattomina tai kevyttuotteina.

7. Pikkuisen proteiinia

Diabeetikon ruokaympyrästä 10–20 prosenttia on varattu proteiineille, mielellään kasvikunnasta ja kalasta peräisin oleville. Tutkimusten mukaan punaisen lihan korvaaminen pähkinöillä, vähärasvaisilla maitotuotteilla ja täysjyväviljalla vähentää merkittävästi kakkostyypin diabeteksen riskiä.

Vähärasvaisia maitotaloustuotteita, kalaa ja munaa sisältävää kasvisruokavaliota suositellaan diabeetikoille: sisältäähän se vähän kovia, sydämelle ja verisuonistolle haitallisia rasvoja.

8. Kunnolla kuituja, vähän suolaa

Kuidut tasaavat verensokeria ja lisäävät kylläisyydentunnetta, joten diabeetikon ruokavaliossa niitä tulisi olla tavallista enemmän. Kuitua saa kunnolla, kun syö joka päivä täysjyväviljaa ja puoli kiloa kasviksia.

Leipähyllyllä kannattaa palauttaa mieleen 10/1-muistisääntö ja napata kärryyn leipä, jossa on vähintään 10 prosenttia kuituja ja enintään prosentti suolaa. Liika suola vähentää verisuonten kimmoisuutta ja kohottaa verenpainetta ja lisää siten diabeteksen liitännäissairauksien vaaraa.

Mitä karkeampi leipä, sitä parempi: rouheaksi jauhettu vilja nostaa verensokeria maltillisesti.

9. Annos alkoholia riittää

Kohtuullinen alkoholinkäyttö ei ole diabeetikolle sen vaarallisempaa kuin muillekaan. Naiselle se tarkoittaa enintään yhtä, miehelle kahta annosta päivässä. Annoksia ei parane kerätä kerralla nautittaviksi, sillä isot kerta-annokset tuntuvat ikävästi verenpaineessa.

Jotta kerta-annos ei kasvaisi salakavalasti yli 12 senttilitran, juoma kannattaa nautiskella sille suunnitellusta lasista ja nostaa pahvipänikkä ylähyllylle.

Lähde:
Aro, Heinonen, Ruuskanen: Väriä ja voimaa – Parhaat ruokavalinnat diabeteksen ehkäisyssä ja hoidossa. Duodecim ja Diabetesliitto, 2012.

Asiantuntijana ravitsemusterapeutti Liisa Heinonen, Diabetesliitto

Teksti: Virve Järvinen

23.6.2012 klo 8:05

Jätä kommentti

Kirjoita kommentti! (7 kommenttia)

Tero Siltanen (vierailija) 23.6.2012 09.11

Tässä faktaa. Länsimainen lääketiede on hyvä hoitaessa traumoja eli leikataan jotain pois tai ruuvataan jotain paikoille. Myös joidenkin huomaa joidenkin sairauksien hoito onnistuu myös hyvin. Kun tullaan kroonisiin oireisiin sen tapa on vain syöttää kasa lääkkeitä jotka eivät auta ja monesti vain papentavat tilanetta. Monet krooniset oireet johtuvat tietyn tai tiettyjen vitamiinien pitkäaikaisesta puutostilasta. Hoida puutostila pois sairaus häviää. Ihminen tarvitsee 90 eri vitamiinia/hivenainetta pysyäkseen terveenä. Niiden saaminen ruokavaliosta on erittäin vaikeaa joten syytä on ottaa vitamiini lisiä. Jos lääkäri sanoo sinulle että sinulla on jokin sairaus koska sinulla on huono geeni voit antaa potkut sille samantien koska poitsu ei tiedä mitään joka auttaa sinua. Voit vaikka kysyä että mikäs geeni se sellainen sitten on. Ei hän tiedä. Kuinka paljon vitamiinia ja hivenaineita tarvitset lasketaan painon mukaan. Jätä leipä myös kaupan hyllylle. Tässä on lyhyesti miten voit elää 100 vuotiaaksi ja huomattavasti terveemmin. Jollet halua luiden haurastumis tautia vanhana lopeta vesijohtoveden juominen heti ainakin isoissa kaupungeissa. Fluori ei ole hyväksi ihmisille.

Hellettä (vierailija) 23.6.2012 10.16

Joopajoo 150 grammaa sokeria koneeseen päivässä, sillähän ne sokerit pysyy kurissa. Vai miten se meni… huoh.

Hellettä (vierailija) 23.6.2012 10.17

Kaikki viljat ja tärkkelykset on loppupeleissä ihan vaan sokeria eli oikeasti on ihan yks hailee syötkö ”terveellistä” (antinutrientteja ja opiaatteja) sisältävää sulamatonta täysjyväviljaa vaiko karkkia saman verran.

Riitta-58 vierailija (vierailija) 25.6.2012 14.22

Moikka!
1-9 hyvää ohjetta. Voisiko joku tehdä vaikka kahden, kolmen päivän ruokalistan jota voisi kokeilla ja ottaa mallia jatkoon. Uskon että mallista olisi apua monelle. Jään odottamaan ja kokeilen itsekkin.
Kiitti.

Veijo Puustinen (vierailija) 26.11.2013 15.51

Olipa jälleen kerran artikkeli joka on täyttä puutaheinää. Onko ”ravintoasiantuntija” lääke-vai elintarvikealan palveluksessa. Diabeetikolle vuodatuksesta ei ole muuta hyötyä kuin että lääkintä pysyy mahdollisimman korkealla.

http://terveydeksesi.fix4you.se/#category25

enosetä 29.12.2013 21.45

terveyden ja huononvoinnin laitos on niin hakoteillä kuin vaan voi olla. Hiilaripitoista ruokaa vaan sokeritautisille tyrkyttävät. Aamupalaksi syön munakkaita jonka paistamiseen laitan tietenkin voita, en mitään keinotekoisia beceliä tms. Sokeri arvotkin pysyy kohillaan. Samoin kolesterollitkin. Minulla on 2tyypin sokeritauti

EWke (vierailija) 28.5.2014 20.04

tuolla jotain tietoa näytti olevan http://www.hoidadiabetes.com/

Kirjaudu sisään

Tai kommentoi vierailijana

HUOM! Rekisteröitymällä käyttäjäksi varaat itsellesi pysyvän nimimerkin!

 

Kotilääkäri

Elinvoimaa joka päivään!

5 nroa vain 35 €+2 lahjaa

Tilaa lehti

 

Toimitus

Puh. (09) 15661
Fax. (09) 1566 6762
Postiosoite: Kotilääkäri, Maistraatinportti 1, 00015 Otavamedia
Sähköposti: kotilaakari@otavamedia.fi

 

Tee osoitteenmuutos »

Anna palautetta »

 

 

Keskusteluissa