Ellit

Ellit onnittelee nimipäiväsankareita:

Maire

Vauhtia vatsaan – Luonnon keinoin

Jos ruoka sulaa huonosti, kokeile vaikkapa kuumaa chiliä tai viileää minttua.

vauhtia vatsaan

Ruoansulatusongelmat ilmenevät aterian jälkeisenä närästyksenä, turvotteluna, ilmavaivoina, vatsan kipristelynä ja vatsakipuna. Vatsa voi myös tuntua täydeltä epätavallisen pitkään ruokailun jälkeen. Jokainen ruoansulatusvaivoista kärsinyt tietää, kuinka nopeasti vatsan kenkkuilu alkaa aiheuttaa myös ärtymystä, hermostuneisuutta ja keskittymiskyvyn heikkenemistä. Hermostuminen puolestaan pahentaa vatsavaivoja ja seurauksena voi olla kierre, jota stressivatsaksikin kutsutaan.

Ruoansulatusongelmille on myös fyysisiä syitä, esimerkiksi närästyksen yleinen aiheuttaja on palleatyrä. Vakavia sairauksia löytyy ruoansulatusoireiden taustalta onneksi vain harvoin, ja noin puolet vaivoista jää vaille mitään elimellistä selitystä. Ruoansulatusvaivojen hillitsemiseksi kannattaa vähentää stressiä, tai jos se ei ole mahdollista, opetella rentoutus- ja stressinhallintakeinoja. Ruokavaliolla on tietenkin paljon merkitystä, esimerkiksi runsas rasva ja suola usein pahentavat oireita, kun taas sopivat ruoka-aineet auttavat vatsaa voimaan paremmin.

1. Chili

Tymäkkää chiliä haukattuaan huomaa nopeasti kiihtymistä niin sykkeessä kuin hikirauhasissakin. Chili edistää ruoansulatusta, ja sisältää myös vatsaa rauhoittavia flavonoideja.

Polttavan tunteen aiheuttavan kapsaisiinin voisi luulla ärsyttävän vatsaa, mutta sen on itse asiassa havaittu pikemminkin suojaavan mahalaukun limakalvoa haavaumilta. Kapsaisiini ei nimittäin käristä kudoksia oikeasti, se vain huijaa hermonpäät kuvittelemaan polttavan tunteen, ja seurauksena on elimistön viilennysreaktio joka hikoiluttaa ja pistää vipinää ruoansulatukseen.

Jos oireisiin kuuluu närästys, kannattaa chiliä kokeilla varovasti ja aloittaa miedolla lajikkeella, sillä jotkut kokevat vahvojen mausteiden pahentavan närästystä. Chilipaprikoita voi käyttää erilaisiin liha-, kala- ja kasvisruokiin sekä suklaisiin jälkiruokiin.

chili

2. Piparminttu

Raikas piparminttu sopii sekä jälkiruokiin että salaatteihin ja lämpimiin ruokiin, esimerkiksi lampaanlihan mausteeksi.

Piparminttua on käytetty erilaisten vatsavaivojen hoitoon jo pitkään, ja nykytiedekin on havainnut piparmintun flavonoidien rauhoittavan kipristelevää suolistoa ja edistävän sapen eritystä. Esimerkiksi kupillinen piparminttuteetä aterian päälle voi olla suositeltava tapa, jos ruoansulatus tuppaa kiukuttelemaan.

Piparminttutee on herkullista myös jäähdytettynä ja säilyy jääkaapissa muutaman päivän, joten voit tehdä sitä isomman erän valmiiksi. Huomioi kuitenkin, että hyvin runsas ja pitkäaikainen piparmintun käyttö voi kohottaa verenpainetta.

piparminttu

3. Papaija

Varsinkin lihansyöjän kannattaa lisätä papaijaa aterian lisukkeeksi tai herkutella sitä jälkiruoaksi, sillä papaijan sisältämä papaiini-entsyymi vauhdittaa ruoansulatusta edistämällä proteiinien pilkkoutumista.

Makea, mehukas papaija sisältää myös ravintokuitua joka tukee vatsan toimintaa. Papaija voi olla hieman konstikas saada sopivan kypsäksi Suomen leveysasteilla, mutta jos tuore papaija pääsee livahtamaan kovasta ja raa’asta suoraan ylikypsäksi, papaijaa saa onneksi myös helppokäyttöisenä säilykkeenä. Välipalanaposteltavaksi papaija sopii mainiosti kuivattuna.

papaya

4. Fenkoli

Maultaan anista muistuttavia fenkolinsiemeniä käytetään mausteena, ja ne ovat myös perinteinen vatsarohto. Fenkolinsiemenet sisältävät anetoli-nimistä yhdistettä, joka rauhoittaa suoliston liiallista kiemurtelua ja hillitsee närästystä sekä kaasunmuodostusta. Fenkoli sopii esimerkiksi leipien sekä lämpimien liha- ja kalaruokien maustamiseen.

Fenkolia saa myös yrttiteenä sekä eteerisenä öljynä, mutta öljymuodossa fenkolia käytetään vain ulkoisesti. Vatsan lempeä hierominen pohjaöljyllä, johon on lisätty pari tippaa fenkoliöljyä, rauhoittaa vatsaa ja edesauttaa ruoansulatusta. Vauvahierontaan fenkoliöljy tosin ei sovi, koska fenkolia ei suositella pikkulapsille.

Fenkolinsiemenien ohella fenkoli-nimellä kulkee arkikielessä myös mukula- eli salaattifenkoli, joka sisältää myös jonkin verran anetolia.

fenkoli

Rohdosasiantuntijana dosentti Yvonne Holm, Farmaseuttisen biologian osasto, Helsingin yliopisto

Lähteet:
Therapia Fennica
Terveyskirjasto

Lue lisää:
Kaarlo Jaakkola: Vatsa kuntoon. Mividata 2011.
Tri Amrei Pfeiffer: Vaivaako vatsa? Luonnonmukaisia hoito-ohjeita stressivatsalle. Karisto 2002.
Luontainen terveys
Tohtori.fi

Teksti: Anu Holopainen

29.5.2012 klo 8:05

Jätä kommentti

Kirjaudu sisään

Tai kommentoi vierailijana

HUOM! Rekisteröitymällä käyttäjäksi varaat itsellesi pysyvän nimimerkin!

 

Kotilääkäri

Elinvoimaa joka päivään!

5 nroa vain 35 €+2 lahjaa

Tilaa lehti

 

Toimitus

Puh. (09) 15661
Fax. (09) 1566 6762
Postiosoite: Kotilääkäri, Maistraatinportti 1, 00015 Otavamedia
Sähköposti: kotilaakari@otavamedia.fi

 

Tee osoitteenmuutos »

Anna palautetta »

 

 

 

Kotilääkäri
3 kk vain 20 €
+ upea tilaajalahja

Tilaa lehti

 

Terveyskeskusteluissa