Anna & Ellit

Verenpaine tarkkailuun

Vähemmän suolaa, lisää liikuntaa ja kilot kuriin. Siinä parhaat keinot verenpaineen hallintaan. Tärkeää on myös tiedostaa kohonneen verenpaineen riskit sekä mitata paine vuosittain, sillä korkeakaan verenpaine ei välttämättä oirehdi.

Verenpaine tarkkailuun

Kohonneesta verenpaineesta kärsii arviolta noin puolitoista miljoonaa suomalaista, mutta vain puolet heistä tietää sen. Vielä pienempi joukko oivaltaa, että vaiva on vakava: pahimmillaan korkea verenpaine johtaa kuolemaan.

- Kohonnut verenpaine altistaa erilaisille sydän- ja verisuonitautitapahtumille, kuten sydän- ja aivoinfarktille sekä aivoverenvuodolle. Kohonnut verenpaine on myös tärkein yksittäinen aivohalvauksen hoidettavissa oleva vaaratekijä, varoittaa dosentti, sisätautien erikoislääkäri Ilkka Kantola.

Sekin on monelle yllätys, että lievästikin kohonneesta verenpaineesta on haittaa. Se voi lisätä suomalaisessa väestössä sydän- ja verisuonitautivaaraa merkittävästi.

- Perimä altistaa korkealle verenpaineelle, mutta on varsin yleistä, ettei kohonneelle paineelle löydy selkeää syytä. Taustalla voi olla runsas suolan käyttö tai ylipaino, etenkin jos siihen liittyy uniapnea: verenpaine ylittää normaalin rajan yli puolella kaikista uniapneapotilaista.

Korkea verenpaine voi johtua myös munuaisperäisistä syistä tai lisäkilpirauhasen tai -munuaisen hyvälaatuisista kasvaimista. Ne erittävät hormonia, joka nostaa verenpainetta. Nämä elimelliset syyt ovat kuitenkin harvinaisia: vain 5-10 prosenttia kohonneesta verenpaineesta on niiden seurausta.

Lastenkin paine voi kohota

Raskausaikana verenpaine ei yleensä nouse, vaikka paino nouseekin - ellei odottaja sairastu raskausmyrkytykseen. Tämä voi nostaa painetta. Sama koskee raskausdiabetesta: yli 20 prosentilla sitä sairastavilla on kohonnut verenpaine.

- Niillä, joilla verenpaine on raskauden aikana korkea, kehittyy usein myöhemmällä iällä korkea verenpaine. Myös vaihdevuosien jälkeen naisten verenpaine saattaa kohota. Se johtuu siitä, että estrogeenitasot tippuvat, jolloin paino alkaa nousta. Ylipaino ei kuitenkaan automaattisesti merkitse kohonnutta verenpainetta. Jos fyysinen kunto on hyvä ja elintavat terveelliset, voi paine pysyä lihavallakin normaalina. Usein se kuitenkin kohoaa lihomisen myötä, joskin prosessi voi olla erittäin hidas. Yleensäkin verenpaineen kohoaminen tapahtuu hitaasti, vuosien saatossa.
Tavallisesti painon pudottaminen laskee painetta.

Ilkka Kantola uskoo, että jos laihtuminen tapahtuu siinä vaiheessa, kun verenpaine on vasta lähtenyt nousuun, voidaan jopa päästä eroon verenpainelääkkeistä. Ja karistipa ihminen kiloja missä vaiheessa hyvänsä, merkitsee se joka tapauksessa helpompihoitoista verenpainetta. Tämä tarkoittaa, että yleensä lääkitystä voidaan vähentää.

- Myös normaalipainoisen tai laihan ihmisen verenpaine voi olla koholla. Tämä voi johtua epäterveellisistä elintavoista, perimästä tai elimellisistä syistä. Lisäksi ikääntyminen nostaa verenpainetta, koska se jäykistää yhtä lailla laihan kuin lihavankin valtimoiden seinämää, mikä nostaa pikku hiljaa yläpainetta. Tämän takia olisi tärkeää, että kaikki - kokoon katsomatta - tietäisivät verenpainearvonsa ja tuntisivat suosituslukemat.
Kantolan mielestä verenpaine tulisi mitata kerran vuodessa 15-vuotiaasta lähtien. Jos suvussa on kohonnutta verenpainetta, mittaamisen voisi aloittaa vieläkin aikaisemmin.

- On mahdollista, että lapsillakin on kohonnut verenpaine. Yleensä sen taustalta löytyy selkeä elimellinen syy, mutta myös lihavuus voi nostaa lasten verenpainetta. Yhdysvalloissa peräti 60 prosenttia lasten kohonneesta verenpaineesta johtuu ylipainosta.

Oireet epämääräisiä

Yksi mittaus ei kerro totuutta, sillä esimerkiksi jännitys saattaa nostaa verenpaineen huippulukemiin. Lääkärin tekemä mittaus voi näyttää jopa huomattavasti kohonneesta verenpaineesta kielivää lukemaa 190/110 mmHg, mutta kun paine mitataan ilman jännitystekijöitä kotona, saadaan lukemaksi ihanteellinen arvo 120/70 mmHg. Tämän takia vasta neljän hoitajan tekemän kaksoismittauksen jälkeen voidaan ratkaista, tarvitseeko potilas mahdollisesti lääkehoitoa.

- Myös kotimittarit ja terveyskeskusten itsemittauspisteet ovat hyvä tapa mitata verenpainetta. Nykyiset laitteet ovat luotettavia ja helppokäyttöisiä. Kotimittaus säästää myös aikaa ja vaivaa, kun ei tarvitse mennä pelkästään verenpaineen mittauksen takia lääkärille, sanoo Kantola.
Verenpaine tulisi mitata säännöllisesti, vaikka ihminen tuntisi olonsa kaikin puolin terveeksi. Kohonnut verenpaine ei nimittäin juurikaan oirehdi. Lisäksi oireet ovat hyvin epämääräisiä. Esimerkiksi huono olo, huimaus ja päänsärky voivat johtua kohonneesta verenpaineesta, mutta yhtä hyvin ne voivat olla muiden sairauksien oireita, tai ne voivat liittyä stressiin tai väsymykseen.

- Kova jyskyttävä päänsärky on kuitenkin aina hälyttävä oire, jonka takia kannattaisi hakeutua lääkärin tutkittavaksi, neuvoo Kantola.

Yhtä tärkeää kuin verenpaineen mittaaminen on paineen pitäminen kurissa. Se onnistuu usein kotikonstein. Suolan käytön vähentäminen voi laskea verenpainetta yhtä paljon kuin yksi verenpainelääke eli suurimmillaan 10/5 mmHg. Se tehostaa myös verenpainelääkityksen vaikutusta.

- Suositeltavaa olisi, että suolaa käytettäisiin alle 5 grammaa vuorokaudessa. Pienemmälläkin annoksella pärjää: luonnonkansat, jotka eivät korkeasta verenpaineesta kärsi, käyttävät vuorokaudessa vain alle gramman suolaa. Me suomalaiset sen sijaan syömme suolaa useimmiten ainakin 6-9 grammaa päivässä. Yli puolet siitä saamme valmiista elintarvikkeista, kuten leivistä ja juustoista. Myös maissihiutaleissa eli aamiaismuroissa voi olla runsaasti suolaa. Tämän takia olisi hyvä tutkia elintarvikkeiden suolapitoisuuksia jo kaupassa, sillä tarjolla on myös vähäsuolaisia vaihtoehtoja.

Suolaherkkyys tyypillistä suomalaisille

30-60 prosenttia suomalaisista on suolaherkkiä. Se johtuu perimästä. Käytännössä suolaherkkyys tarkoittaa sitä, että elimistö ei pysty poistamaan suolaa normaalilla tavalla munuaisten kautta. Verenpaine nousee, jotta suola poistuisi.

- Valitettavasti ei ole olemassa konstia, jolla suolaherkkyys voitaisiin selvittää. Siihen voi viitata se, jos lakritsi tai salmiakki - pienikin määrä - nostaa verenpainetta. Silloin suolan käyttöä kannattaa radikaalisti vähentää. Se voi jopa korjata tilanteen, eikä muuta hoitoa tarvita.
Myös rasva kannattaisi karsia ruokavaliosta minimiin. Kovat rasvat tulisi vaihtaa pehmeisiin, kuten rypsiöljyyn ja kasvimargariineihin, ja niitäkin tulisi käyttää niukasti.

- Reipas rasvan käyttö kostautuu ylipainona ja nostaa siten verenpainetta. Sama koskee runsasta alkoholin käyttöä. Sekin lihottaa. Jos juo yli neljä drinkkiä päivässä, nousee verenpaine myös itsestään. Haitallisinta on pitkäaikainen säännöllinen juominen, koska silloin verenpaine on koko ajan kohollaan. Kohtuukäyttö sen sijaan ei verenpainetta nosta.

Painonhallintaa tukee liikunta. Säännöllinen kestävyysliikunta alentaa myös verenpainetta. Parhaita lajeja ovat aerobiset liikuntamuodot, kuten reipas kävely, pyöräily, hiihto tai erilaiset pallopelit. Olennaisinta on löytää itselleen mieluisa liikuntalaji, josta nauttii ja jota harjoittaa mielellään. Kokeilemalla eri vaihtoehtoja onnistuu varmimmin. Ihanteellisinta olisi liikkua kerralla 30-60 minuuttia ainakin 2-3 kertaa viikossa, mutta aluksi vähempikin riittää - yksikin askel on tyhjää parempi.

- Tupakoinnista tulisi luopua tykkänään, koska se kasvattaa sydän- ja verisuonitautien riskin moninkertaiseksi. Verenpainetta tupakointi nostaa noin puolen tunnin ajaksi polttamisen jälkeen. Jos kyse on ketjupolttajasta, on verenpaine jatkuvasti kohollaan. Tämä johtaa verisuonen seinämän paksuuntumiseen, jonka kautta kehittyy korkea verenpaine.

Tulossa verenpainerokote

Jos kotikonstit eivät riitä pitämään verenpainetta kurissa tai laskemaan sitä suositustasolle, tarvitaan avuksi lääkehoitoa. Siihen turvaudutaan aina, kun verenpaine ylittää 160/100 mmHg, vaikka ihminen olisi muuten täysin terve. Jos potilaalla on runsaasti valtimotaudin muita riskitekijöitä, aloitetaan lääkitys jo aiemmin - kun lukema 140/90 mmHg menee rikki.

- Lääkehoito räätälöidään yksilöllisesti potilaan mukaan. Usein hoitoon käytetään kahta tai kolmea lääkettä, sillä vain kolmasosa potilaista pääsee tavoitetasapainoon yhden lääkkeen avulla. Yleensä lääkityksellä ollaan loppuelämä. Sen lopettamista voidaan harkita ainoastaan silloin, kun elintapamuutokset onnistuvat hyvin ja verenpaine pysyy tavoitelukemissa vähintään vuoden ajan.

Lääkehoidosta on Kantolan mukaan todellista hyötyä. Sen ansiosta aivoinfarktit vähenevät 35-40 prosenttia, sydäninfarktit 20-25 prosenttia ja sydämen vajaatoiminta peräti 50 prosenttia. Myös kuolemantapauksia on vähemmän.

- 1930-luvulla ei verenpainelääkkeitä vielä ollut, ja silloin tehdyt tutkimukset kertovat, että iso osa verenpainepotilaista kuoli hyvin nopeasti, jopa puolen vuoden sisällä siitä, kun korkea verenpaine oli diagnosoitu. Tämä puhuu lääkityksen puolesta. Valitettavasti lääkehoidon tavoitteet toteutuvat huonosti. Usein lääkehoito aloitetaan liian myöhäisessä vaiheessa tai lääkitys on riittämätön. Tämä johtunee siitä, että sekä lääkärit että potilaat pelkäävät lääkkeiden sivuvaikutuksia. Tämän takia lääkkeitä ei myöskään syödä määräysten mukaisesti. Lääkkeet voivat olla lisäksi hintavia, mikä vaikuttaa niiden käyttöön.

Tulevaisuudessa tablettihoidon rinnalle saataneen kahdesti vuodessa otettava verenpainerokote, jonka tehtävänä on pitää paine hallinnassa. Ehkäisykeinoksi siitä ei kuitenkaan ole.

Mitä matalampi, sitä parempi

Verenpaine tarkoittaa suurimmissa valtimoissa olevaa painetta. Se pitää veren liikkeessä ja sitä ylläpitää sydän. Verenpaineen arvo vaihtelee sydämen pumppauksen tahdissa. Suurimmillaan se on sydämen puristaessa verta valtimoihin. Tätä kutsutaan systoliseksi paineeksi eli yläpaineeksi. Alimmillaan paine on supistusten välissä, jolloin sydän lepää. Paineen pienintä arvoa kutsutaan diastoliseksi paineeksi eli alapaineeksi.

Verenpaineen mittayksikkönä on elohopeamillimetri (mmHg), ja se ilmoitetaan kahdella luvulla. Mitä matalampi paine on, sitä parempi. Vasta, kun paine aiheuttaa huonovointisuutta, huimausta tai pyörtyilyä, voidaan sitä pitää liian matalana. Mitään raja-arvoa ei ole, mutta useimmilla ihmisillä lukema 70/30 mmHg vie jalat alta. Yleensä alle tason 90-100/50-70 mmHg olevasta verenpaineesta ei kuitenkaan ole pysyvää haittaa. Huimauksen hoitona voidaan tarvittaessa käyttää lakritsin syöntiä tai suolan lisäämistä ruokavalioon. Hyviä lääkeaineita ei ole tarjolla.

Tavallisesti verenpaine laskee jokaisella pitkällään ollessa. On poikkeavaa, jos laskua ei tapahdu. Se saattaa viitata elimelliseen verenpaineen syyhyn, uniapneaan tai autonomisen hermoston häiriöön. Yöllistä huimausta esimerkiksi vessaan mennessä kokevat ne, joilla paine on muutenkin matala, ja ne joilla verisuonen seinämä on jäykkä tai jotka käyttävät jotakin pulssin nousua estävää lääkettä, kuten beetasalpaajaa. Verenpaine voi myös laskea pitkään paikallaan seistessä. Seurauksena saattaa olla pyörtyminen.

Verenpaineen luokittelu

Ihanteellinen: 120/80 mmHg
Normaali: 130/85 mmHg
Tyydyttävä: 130-139/85-89 mmHg
Lievästi kohonnut: 140-159/90-99 mmHg
Kohtalaisesti kohonnut: 160-179/100-109 mmHg
Huomattavasti kohonnut: 179/109 tai yli sen mmHg

Korkean verenpaineen riskiä lisäävät

  • Runsas suolan käyttö
  • Ylipaino
  • Alkoholin suurkulutus
  • Liikkumattomuus
  • Tupakointi
  • Perintötekijät, kuten suolaherkkyys
  • Tietyt lääkkeet ja sairaudet, kuten uniapnea
  • Stressi
  • Huumausaineet

Pidä paine kurissa

  1. Vähennä suolan käyttöä. Valitse leivistä ja juustoista vähäsuolainen vaihtoehto. Myös mausteseoksissa ja liemikuutioissa on runsaasti suolaa; korvaa ne esimerkiksi tuoreilla yrteillä. Syö lakritsia ja salmiakkia vain harvoin, jos ollenkaan.
  2. Käytä rasvaa niukasti. Reipas rasvan käyttö lihottaa, mikä yleensä nostaa verenpainetta. Vaihda kovat rasvat pehmeisiin, mutta syö niitäkin vain vähän.
  3. Lisää liikuntaa. Säännöllinen kestävyysliikunta alentaa verenpainetta etenkin niillä, joilla paine on lievästi kohonnut. Liiku päivittäin vähintään puoli tuntia. Kun hengästyt ja hikoilet, tiedät, rasituksen olevan riittävän.
  4. Tumppaa tupakka. Tupakointi lisää selvästi valtimotaudin vaaraa. Kun riski yhdistyy kohonneeseen verenpaineeseen, vaara on moninkertainen.
  5. Käytä alkoholia kohtuudella. Etenkin päivittäinen juominen on haitallista, koska verenpaine ei ehdi laskea välillä normaalille tasolle.
  6. Pudota painoa. Jo 4-8 prosentin painonpudotus laskee verenpainetta. Viiden kilon pudotus vastaa teholtaan verenpainelääkettä.
  7. Älä murehdi turhia. Jos elimistö on jatkuvassa jännitystilassa, kohottaa se verenpainetta. Myös verenpaineen heittelehtiminen on haitallista. Se jäykistää verisuonen seinämiä ja altistaa korkean verenpaineen kehittymiselle.
  8. Nauti verenpainelääkkeet määräysten mukaan. Jos lopetat tai vähennät lääkehoitoa omin päin, paineet heittelehtivät.

Asiantuntijana dosentti, sisätautien erikoislääkäri Ilkka Kantola, Turun yliopistollinen keskussairaala

Teksti: Maarit Vuoristo

8.10.2008 klo 6:00

Jätä kommentti

Kirjoita kommentti! (3 kommenttia)

sykkeinen (vierailija) 8.10.2008 10.27

Verenpaine on onneksi pysynyt kurissa, mutta minua huolestuttaa oma sykkeeni, joka voi nousta hölkätessä helposti yli 180. En kuitenkaan tunne olevani edes kovin hengästynyt silloin, kun syke nousee korkeisiin lukemiin. Peruskuntoni on suhteellisen ok, koska kuljen työmatkastani n. 5 km joka päivä jalan. Onko muilla samanlaisia kokemuksia sykkeen noususta ja pitääkö minun huolestua? Olen normaalipainoinen ja painoindeksini on 21,5.

pisara' (vierailija) 8.10.2008 16.19

Huvitti toi ”Mitä matalampi, sen parempi” otsikko. Mulla on matala verenpaine ja kerran olen sen takia pyörtynytkin. Vaikkei luulisi, on minunkin tarkkailtava suolan syömistä: ei sen vähentämistä vaan lisäämistä. Se on kohtalon ivaa, koska en erikoisemmin pidä muusta suolasesta ruuasta kuin meetwurstista.

verenpaine hallintaan (vierailija) 9.10.2008 15.30

Mulla oli aiemmin kohonnut verenpaine. Lopetin tupakoinnin, sain verenpainelääkkeitä, sain vakituisen työpaikan. Yritän olla huolestumasta kaiken maailman asioista. Painoakin tarkkailen. Lääkärilläni ja muilla lääkäreillä sekä itselläni on erilainen käsitys siitä mikä vyötärölläni on hyvin jumpattua vatsalihasta ja mikä läskiä. Olin viimeksi lääkärillä joka ei aiemmin ole minua hoitanut. Kysyin häneltä että mikä hänen mielestään vyötärölläni on lihasta ja mikä läskiä. Hän sanoi, luvallani, että mulla on komea pallealihas hyvin treenattu. Lisäksi hän näytti konkreettisesti sen mitä hänen mielestään mulla on vyötäröllä läskiä. Sitä ei ollut paljon.

Kirjaudu sisään

Tai kommentoi vierailijana

HUOM! Rekisteröitymällä käyttäjäksi varaat itsellesi pysyvän nimimerkin!

SEURAA MEITÄ!

FacebookInstagramPinterestTwitterRSS

TILAA UUTISKIRJE

Tilaa uutiskirjeemme ja saat kerran viikossa sähköpostiisi uusimmat artikkelimme, testimme ja kilpailumme.
 


 

YHTEISTYÖSSÄ

  • Voita 100 € lahjakortti!

  • Voita sisäovi!

  • Deko

KESKUSTELUISSA