EmediateAd

Ellit

Ellit onnittelee nimipäiväsankareita:

Linda, Tuomi

6 x söpöt kesävarpaat

Talvikengistä paljastuvat jalat vaativat usein hieman huoltoa ennen kuin ne tohtii sujauttaa sandaaleihin. Poimi ohjeet ammattimaiseen kotipedikyyriin tästä ja astele kesään kauniilla jaloilla.

söpöt kesävarpaat

Kun paljastat pitkän talven jälkeen varpaasi kesäauringolle, vastassa voi olla pienoisia yllätyksiä. Iho tuntuu ritisevän kuivuuttaan. Kynnet rehottavat pitkinä, kantapäät halkeilevat tai hankaumakohtiin on tullut ärsyttäviä kovettumia.

Sukka on jättänyt turvonneeseen nilkkaan ruman renkaan. Mustanpuhuva ukkovarpaankynsi muistuttaa liian pienistä lenkkareista, joilla tuli hilpaistua liian pitkä lenkki.

Mitä tahansa talvikengistä ilmestyykin, hätä ei ole tämän näköinen: kunnon pedikyyrin jälkeen et enää tunnista jalkojasi samoiksi. Kotipedikyyri on helppo, nopea ja edullinen tapa valmistaa varpaat kesään.

Tarvitaan vain lämmintä vettä ja pyyhe, muutama jalkahoitoväline, hyvää rasvaa ja hetki aikaa. Viiden tähden kotispa-elämyksen saat, kun laitat rentouttavan musiikin soimaan, hämärrät valoja ja sytytät pari kynttilää.

Kaikkein ihaninta on tehdä pedikyyri kaverin tai puolison kanssa, jolloin pääset oikein kunnolla nautiskelemaan - ja myös hoitamaan toista ihmistä, mikä sekin on terapeuttista ja rentouttavaa.

Varaa ennen hoitoa kaikki tarvikkeet käden ulottuville ja pese jalat. Tarkastele samalla jalkojasi. Miltä ne tuntuvat - väsyneiltä, turvonneilta, kuivilta? Missä tuntuu kovettumia? Millaista hoitoa jalkasi toivoisivat tänään?

1. Kylpy

Kylvyn tarkoituksena on pehmentää iho ja kynnet hoitoa varten. Valmista lämmin kylpyvesi pesuvatiin. Valmiissa jalkakylpyöljyissä on pehmentäviä ja hoitavia ainesosia, mutta rentouttava jalkakylpy syntyy kesäaikaan myös koivunlehdistä tai kuusenneulasista. Liota jalkoja noin 15–20 minuuttia, jonka jälkeen olet valmis kuorintaan.

2. Kuorinta

Jaloille tarvitset astetta rouheisemman kuorintavoiteen - unohda kasvo- ja vartalokuorintatuotteet, jotka eivät taatusti pure ainakaan kovettumiin. Hyvä kuorinta syntyy myös merisuolasta ja oliiviöljystä.
Kuori jalat pyörivin liikkein ja keskity kovettumakohtiin. Kuori myös nilkat ja sääret. Viimeistele kovettumien pehmennys jalkaraspilla. Ekstrahyvässä raspissa on erikseen hienompi ja karkeampi hiontapinta. Huuhtele ja kuivaa jalat kuorinnan jälkeen.

3. Leikkaus

Leikkaa kynnet melko suoraan ja kulmia pyöristämättä. Liian lyhyeksi ja pyöreäksi leikatut kynnet voivat alkaa kasvaa sisäänpäin. Viilaa sitten kynnet ulkonurkasta kynnen keskiosaa kohti.

4. Puhdistus ja kynsinauhojen huolto

Puhdista kynnenaluset huolellisesti manikyyritikulla. Käy läpi myös kynsien reunat ja työnnä tikun tylpällä päällä kynsinauhoja hellästi kohti kynnen tyveä. Napsi pois repsottavat kynsinauhat. Jos kynsinauhat näyttävät kovin tikkuisilta, voit helliä niitä erikseen kynsinauhavoiteella, joka kosteuttaa kynsinauhoja ja ehkäisee niiden liuskoittumista.

5. Rasvaus

Jos jalkojen iho on kuiva, tarvitset tuhtia voidetta. Kevyet vesipohjaiset voiteet saattavat kuivattaa ihoa entisestään - niiden haihtuessa myös ihon omaa kosteutta voi mennä harakoille.

Valitse voide, jonka rasvapitoisuus on 50–60 prosenttia tai kokeile vedetöntä vartaloöljyä. Mikäli kantapäiden iho tuntuu korppuiselta, tee vielä seuraavaksi yöksi jalkanaamio: rasvaa jalat runsasrasvaisella voiteella ja laita yöksi jalkaan puuvillasukat.

Jos kantapäässä on halkeamia, et todennäköisesti saa niitä hoidettua kertalaakista. Halkeama vaatii viikon, parin tehohoidon rasvaisella perusvoiteella. Pese ja rasvaa kantapäät joka ilta ja sujauta puuvillasukkiin yöksi.

6. Lakkaus

Käy ennen lakkausta kynnet läpi kynsilakanpoistoaineella, jotta saat rasvan kynsien pinnasta pois. Tee 2–3 ohutta lakkakerrosta, jotta lopputuloksesta tulee kaunis ja kestävä. Halutessasi voit käyttää myös pohja- ja viimeistelylakkaa, jolloin kynnet kestävät kauniina jopa viikkoja.

Erivärisillä lakoilla on helppo tehdä varpaiden kynsiin koristeita. Muodosta pienistä kynsilakkapilkuista kukkia tai maalaa kynsien kärjet ranskalaisen manikyyrin tapaan valkoisiksi. Kynsiin liimattavat strassit ja tarrat sopivat kesävarpaiden hauskoiksi yksityiskohdiksi.

Liikuntalajit, joissa varpaan kärkeen kohdistuu iskuja, voivat vaurioittaa kynsiä. Mustuneen kynnen paranemista odotellessa voit turvautua kynnen naamioimiseen. Viininpunainen tai tumman suklaan värinen kynsilakka ja voilà – voit jälleen astua remmikenkiin punastelematta.

Huolla jalkojasi

Liikkuvat jalat ovat kauniit. Jalkaterässä on 28 luuta, 32 lihasta ja 57 niveltä – ne on tehty liikkumaan. Liikunta vahvistaa jalan lihaksia ja saa nesteet kiertämään, jolloin jalat näyttävät sirommilta.

Turvotus on tyypillinen kesäriesa. Jos päivä menee lepäillessä, anna illan tullen jaloille tekemistä. Jos taas olet jaloillasi koko päivän, nosta kesävarpaat päivän päätteeksi seinälle tai korkean tyynyn päälle. Muista juoda riittävästi. Myös jalkojen siveleminen ja hieronta vilkastuttavat nestekiertoa. Viilentävät, esimerkiksi piparminttua sisältävät voiteet helpottavat painon ja kuumotuksen tunnetta.

Kävele paljain jaloin. Varsinkin pehmeässä rantahiekassa käveleminen huoltaa jalan lihaksia. Kävele varpaillasi, koukista, ojenna ja pyöritä nilkkoja. Hiero, pyörittele ja ravistele varpaita ja venytä jalkaterän lihaksia nautinnollisesti.

Kotipedikyyrin tarvikkeet

  • Pesuvati, lämmintä vettä ja pyyhe
  • Jalkakylpyöljyä tai luonnonyrttejä
  • Kuorintavoidetta tai merisuolaa ja oliiviöljyä
  • Jalkaraspi, manikyyritikkuja, kynsileikkurit, pienet kynsisakset ja kynsiviila
  • Kosteusvoidetta
  • Kynsilakanpoistoainetta ja kynsilakkaa 

Teksti: Nina Sarell

3.7.2012 klo 8:05

Jätä kommentti

Kirjaudu sisään

Tai kommentoi vierailijana

HUOM! Rekisteröitymällä käyttäjäksi varaat itsellesi pysyvän nimimerkin!

 

Kotilääkäri

Elinvoimaa joka päivään!

5 nroa vain 35 €+2 lahjaa

Tilaa lehti

 

Toimitus

Puh. (09) 15661
Fax. (09) 1566 6762
Postiosoite: Kotilääkäri, Maistraatinportti 1, 00015 Otavamedia
Sähköposti: kotilaakari@otavamedia.fi

 

Tee osoitteenmuutos »

Anna palautetta »

 

 

Kauneuskeskusteluissa