Anna & Ellit

Ura ei aina kaadu paperien puutteeseen

Koulutusta painotetaan tänä päivänä lähes alalla kuin alalla, ja harva edes uskaltaa hakea haluamaansa työtä ilman ammattiin liittyviä opintoja. Pitäisi kuitenkin muistaa, ettei kirjaviisaus ole mikään osaamisen tae. Puutteellisen koulutuksen voi korvata vaikka omilla persoonallisilla ominaisuuksillaan ja kyvyillään. Kolme hyvän uran luonutta mutta kouluttamatonta ihmistä kertoo tarinansa.

Dan Lindell, 25, myyntineuvottelija

Dan Lindell on ollut nykyisessä työpaikassaan myyntineuvottelijana kahdeksan kuukautta.

"Muuttaessani Turusta Helsinkiin hain töitä kuudesta eri yrityksestä, ja olisin päässyt niihin kaikkiin", Dan kertoo.

Dan on harvinaisuus omalla alallaan - hän on työpaikkansa ainoa myyntimies, jolla ei ole minkäänlaista kaupallisen alan koulutusta. Peruskoulupohjalta Dan on kuitenkin pystynyt ponnistamaan pitkälle, ja menestys on tullut yrittämisen ja etenemisen kautta. Nuori mies on varauksetta luottanut itseensä ja omiin kykyihinsä.

"Olen valtavan kunnianhimoinen, ja haluan edetä nopeasti ja saavuttaa aina vaan enemmän. Olin kaksi vuotta lukiossa ja minun piti aluksi hakea yliopistoonkin lukemaan biologiaa, mutta sitten räjähti pää. Ajattelin, etten jaksakaan lukea 7-8 vuotta. Niinpä päätin ruveta tekemään rahaa", Dan naurahtaa.

Myyntineuvottelijaksi Dan päätyi sattumalta. "Isoveljeni oli töissä myyntialalla, hän myi yrityksille palstatilaa, tehostetekstejä ja raameja. Minulle tuli sellainen olo, että onpas jännittävän näköistä, minäkin voisin haluta tehdä tuota".

Ihan ensi yrittämällä Dan ei haluamaansa firmaan päässyt, sillä hän oli kovin nuori, vasta 19-vuotias.

"Menin neljäksi kuukaudeksi myyntineuvottelijaksi pienempään yritykseen, mutta sitten minulle soitettiin siitä firmasta, johon olin hakenut ja pyydettiin töihin".

Dan viihtyi yrityksen leivissä 2,5 vuotta, kunnes kyllästyi ja halusi kokeilla jotain muuta.

Myyntimiesuransa aikana Dan on ollut töissä kuudessa eri yrityksessä. Hän on lähes aina päässyt juuri sinne, minne on halunnutkin, ja silloin tällöin työnantajat ovat jopa joutuneet tappelemaan Danista.

"Ei minun ole ikinä työhaastatteluissa tarvinnut myydä itseäni sisään, vaan työnantajat ovat aina kosiskelleet minua".

Valtaosalla myyntineuvottelijoista on kaupallisen alan koulutus, ja Danin kouluttamattomuus oli aluksi suuri ihmetyksen aihe. "Kyllä sitä hämmästeltiin. Mutta itse olen aina painottanut, ettei koulutus ole ollenkaan niin tärkeää kuin uskotaan. Perusluonne ja olemus merkitsee paljon enemmän. Tässä työssä ainakin pitää olla kunnianhimoa, itseluottamusta, ideointikykyä ja hyvä yleissivistys".

Kira Gluschkoff, 28, valokuvaaja

Kira Gluschkoff tekee muoti- ja mainoskuvia suomalaisille ja kansainvälisille lehdille ja yrityksille. Hän on ollut alalla reilut viisi vuotta.

"Kaikki alkoi siitä, kun muutin 22-vuotiaana Pariisiin ja rupesin tekemään testikansioita malleille. Kun palasin Suomeen, näytin kuviani muutamalle tutulle. Vajaassa vuodessa pääsin kuvaamaan suomalaisiin muotilehtiin", Kira kertoo.

Kiralla ei ole koulutusta alalle eikä hän ole milloinkaan harrastanut valokuvausta.

"Olen oppinut kirjojen kautta. Tulin alalle vähän kuin sattumalta, olin enemmänkin kiinnostunut taiteesta ja nuorena halusin muotisuunnittelijaksi. Sitä kautta innostuin valokuvaamisesta. Siinä voi kiinnostavalla tavalla yhdistää bisnesvaiston ja taiteellisuuden", Kira analysoi.

Valokuvaajien joukko on sangen kirjava, mutta suurimmaksi osaksi väki on kuitenkin koulutettua. Joitain poikkeuksia alalla Kiran mukaan kuitenkin on.

"Tunnen kaksi itseoppinutta kuvaajaa itseni lisäksi. Tällä alalla koulutusta ei juurikaan vaadita, mutta lähes kaikilla kuitenkin on alaa vastaava koulutus. Minulle kouluttamattomuus ei ole koskaan ollut este työnsaannille. Paljon tärkeämpää on, että osaa kuvata ja on hyvä ideoimaan".

Kiran ura on ollut huimassa nousussa koko viiden vuoden ajan, ja aluksi valokuvaaja itsekin ihmetteli omaa menestystään.

"Luulin aluksi, että tämä on tällainen trendi, ei suosiota kauan kestä. Ajattelin, että kohta minuun kyllästytään ja tulee joku toinen minun tilalleni, mutta kysyntä vaan jatkui ja jatkui ja töitä on ollut hirveästi".

Mikko Korhonen, 24, pääostaja

Mikko Korhonen on neljättä vuotta töissä musiikkialan yrityksessä, joka ostaa cd-levyjä suomalaisilta ja ulkomaalaisilta levy-yhtiöiltä ja tukkuliikkeiltä ja myy ne eteenpäin esimerkiksi levykauppoihin ja tavarataloihin.

Nykyisessä työpaikassaan Mikko aloitti varastotyöntekijänä, ja eteni kolmessa vuodessa pääostajaksi.

"Eksyin alalle ihan vahingossa. Olin vasta päässyt intistä ja minun oli pakko pitää vähän lomaa. Menin työvoimatoimistoon, ilmoittauduin työttömäksi ja sanoin, etten halua mitään muita töitä kuin musiikkialaan liittyviä", Mikko kertoo.

Mikon loma loppui kuitenkin lyhyeen. "Meni ehkä kaksi päivää kun minulle soitettiin ja sanottiin, että nyt olisi varastomiehen paikka vapaana musiikkialan yrityksessä. Varastomies kuulosti vähän epäilyttävältä ja menin työhaastatteluun sillä asenteella, että en mä välttämättä sitä paikkaa tarvitse ja olin tosi rento", Mikko kuvaa.

Mikko sai pestin kuuden muun hakijan joukosta. Oltuaan hetken aikaa varastomiehenä nuori mies yleni varastoesimieheksi, ja siitä edelleen myyjäksi. Myyjän pallin Mikko vaihtoi pian markkinointitehtäviin, ja kuin viimeisenä silauksena hän eteni yrityksen pääostajaksi.

Markkinointimerkonomin koulutuksen hankkinut mies oli hetkessä hivunnut varaston perukoilta vastuulliseen työhön ihan yrityksen eturintamaan.

"Minua aikaisempi pääostaja oli koulutukseltaan ekonomi, ja tavallisesti pääostajaksi ei kyllä markkinointimerkonomin koulutuksella pääse".

Mikkoa nopea urakehitys ei kuitenkaan juurikaan kummastuta, sillä hän oli osannut odottaa ylenemistä jo heti alussa.

"Ei varastomiehenä pysty kauaa olemaan, vuosi on ihan maksimi, jos vähänkään on kunnianhimoa. Ja minua on aina pidetty hyvänä työntekijänä, joten kai se kuuluu ihan asiaan, että ajan kanssa pääsee parempiin hommiin", Mikko arvelee.

Marianne Riiali / A4 Media Oy, Helsinki

Kuva: A4 Media Oy / Hannu Jukola

2.5.2001 klo 0:00

SEURAA MEITÄ!

FacebookInstagramPinterestTwitterRSS

TILAA UUTISKIRJE

Tilaa uutiskirjeemme ja saat kerran viikossa sähköpostiisi uusimmat artikkelimme, testimme ja kilpailumme.
 


 

YHTEISTYÖSSÄ

KESKUSTELUISSA